• Autofabrikant Tesla heeft bij de Amerikaanse marktwaakhond FCC aangegeven dat het bedrijf in januari een radar introduceert voor nieuwe auto’s.
  • Dat is opvallend, omdat CEO Elon Musk  al jaren verkondigt dat een radar een nutteloos stuk hardware is.
  • Met de terugkeer van de radar bij Tesla rijst ook de vraag of de huidige, alleen met camera’s uitgeruste Tesla’s wel volledig autonoom kunnen rijden.
  • Lees ook: Tesla werkt mogelijk aan nieuwe en goedkopere Model 3 met project ‘Highland’

Autofabrikant Tesla heeft bij de Amerikaanse marktwaakhond FCC aangegeven vanaf januari 2023 nieuwe auto’s te willen voorzien van een radar. De aanvraag hiervoor werd maanden geleden al gedaan, maar Tesla vroeg uit concurrentie-overwegingen om tijdelijke geheimhouding, schrijft website Electrek.

De introductie van een radar in nieuwe auto’s van Tesla is opvallend, omdat CEO Elon Musk al jaren verkondigt dat radar een nutteloos stuk hardware is. Volgens Musk is een radar compleet onnodig om auto’s autonoom te laten rijden.

De topman beweerde een jaar geleden zelfs dat de data van radarapparatuur de informatie vervuilt die nodig is om goede autonomie te waarborgen. Camera’s met een hoge resolutie zouden veel beter zijn in het interpreteren van de omgeving rond de auto.

Musk verkondigt dan ook al tijden dat camera's voldoende zijn om Tesla's autonoom te laten rijden. Volgens de topman zijn wegen zo gemaakt dat ze met alleen visuele informatie goed te interpreteren zijn. Mensen kunnen dat immers ook, is zijn stelling.

Tesla haalde eerder radars en ultrasone sensoren uit zijn modellen, omdat ze toch niet nodig zouden zijn. Dit zou een kostenbesparing opleveren, terwijl de functionaliteit van de vierwielers gelijkwaardig bleef.

Maar nu lijkt de autofabrikant terug te komen van dat standpunt. Vanaf half januari moet er weer een radar in nieuwe modellen worden ingebouwd.

https://twitter.com/Taka87/status/1600252636728467456

Met de terugkeer van de radar rijst ook de vraag of de huidige, alleen met camera's uitgeruste Tesla's wel volledig autonoom zouden kunnen rijden. Dat is vooral belangrijk om te weten voor mensen die het softwarepakket FSD voor autonoom rijden hebben aangeschaft. Dit kost vele duizenden euro's, ook al kun je er officieel nog geen gebruik van maken.

In 2019 was er ook al heisa over een upgrade die Tesla destijds doorvoerde aan het FSD-systeem. Toen konden voertuigen van het merk met een verouderde computer geen gebruik meer maken van de functie, waar wel voor betaald was. Musk kwam destijds uiteindelijk over de brug: gedupeerden mochten een gratis upgrade komen halen bij de dichtstbijzijnde Tesla-vestiging.

Problemen met software voor autonoom rijden

Nu is het altijd mogelijk dat de radar niet ingezet wordt voor autonoom rijden. Maar dit lijkt onwaarschijnlijk, omdat Tesla overduidelijk problemen heeft met het doorontwikkelen van de FSD-software. Die blijft last hebben van problemen, wat soms leidt tot ongelukken met een dodelijke afloop. Een andere aanpak met andere hardware kan een deel van de problemen wellicht oplossen.

Radar zou bijvoorbeeld kunnen helpen bij rijden in het donker en bij slecht weer. Waar camera's moeite hebben met matig zicht door bijvoorbeeld mist en regen, kan radar hier doorheen 'kijken' en toch een goed beeld schetsen. Musk erkende dit in 2016 zelf ook.

Overigens zou Musk niet helemaal tegen radar zijn, maar is de technologie volgens hem nog niet ver genoeg voor gebruik in Tesla's. Het zou kunnen dat daar nu verandering in is gekomen met een radar die Tesla zelf heeft ontwikkeld.

Andere fabrikanten van zelfrijdende auto's, zoals Waymo en Cruise, geloven niet in systemen die alleen op beelden uit camera's leunen. De auto's van deze diensten hangen vol met extra sensoren en radars, zodat ze een beter beeld van de omgeving kunnen krijgen. Het idee is immers dat autonome voertuigen uiteindelijk betere verkeersdeelnemers worden dan de mens.

LEES OOK: Uitdager Lucid Motors komt met een nieuwe elektrische auto die 19 kilometer verder komt dan een Tesla Model S en ongeveer €12.000 goedkoper is